Koupíte si mobil, pračku nebo třeba kočárek, po nějaké době používání se na zboží vyskytne vada a vy se rozhodnete uplatnit reklamaci. Nejen že ji prodávající zamítne, ale navíc vám naúčtuje poplatek za „neoprávněnou“ reklamaci. Má na to právo?
Za neoprávněnou reklamaci prodávající většinou označují případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo pokud nejde o vadu, za kterou prodávající odpovídá. „Odůvodňují tak zákazníkům požadavek, aby uhradili náklady, které jim vznikly v souvislosti s „vyřízením“ reklamace. Typicky to jsou náklady na přepravu či náklady diagnostiky. Někteří prodávající požadují dokonce paušální manipulační poplatek, který má tyto náklady krýt,“ popisuje nevhodnou praxi Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Podobné praktiky jsou neoprávněné. Správným řešením nastalé situace je nic neplatit a namítnout prodávajícímu, že požadavek na úhradu poplatku je nezákonný. Odpovědnost za bezvadné plnění nese ze zákona prodávající, proto pokud se na věci vyskytne vada, jde o porušení jeho povinnosti. Spotřebitel musí vadu bez zbytečného odkladu prodávajícímu oznámit a má právo se dožadovat jejího bezplatného odstranění.
Zda za danou vadu prodávající odpovídá či ne, to bývá často otázkou na odborníka, který může zhodnotit, jestli se například nejedná o důsledek opotřebení. Nutnost odborného posouzení vady a výši nákladů s tím spojených však může ovlivnit jen prodávající. Ten má zároveň povinnost o své odpovědnosti rozhodnout. Navíc zákon přiznává spotřebiteli právo na náhradu nákladů, které by mu v souvislosti s reklamací vznikly. Proplacení nákladů proto nelze po spotřebiteli vyžadovat.
„Na takový požadavek se hledí, jako by jej prodávající nikdy nevznesl, nepřihlíží se k němu. Spotřebitel má právo na vrácení věci z reklamace, aniž by měl povinnost požadovaný poplatek uhradit. Jeho zaplacením nesmí prodávající podmiňovat vrácení zboží,“ říká Lukáš Zelený.
Prodávající má povinnost vás správně informovat o vašich právech z vadného plnění. Pokud zpoplatňuje zamítnutou reklamaci, můžete kontaktovat Českou obchodní inspekci, která je oprávněna uložit mu pokutou za porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Argument, že zákazníci zneužívají svá práva, reklamují bezvadné zboží a způsobují tak obchodníkům zbytečné náklady, neobstojí. „Je-li zjevné, že se jedná o šikanu ze strany zákazníka a věc nemá žádné vady nebo je způsobil sám zákazník, prodávající má vždy možnost reklamaci zamítnout, aniž by mu vznikly nějaké náklady,“ uzavírá Lukáš Zelený.
Převzato z tiskové zprávy dTestu