Senát v minulých týdech nepodpořil navrhovanou novelu zákona o elektronických komunikacích. Návrh přitom řešil vážné potíže, se kterými se spotřebitelé v oblasti telekomunikací denně potýkají. dTest upozorňuje, že operátoři mnohdy porušují zákon a neinformují zákazníky o jejich právech při jednostranných změnách smlouvy. Dlouhé výpovědní lhůty navíc působí protikonkurenčně, přičemž nemají technické opodstatnění.
„Jsme přesvědčeni, že směřování návrhu novely zákona bylo správné a postihovalo řadu nešvarů, které na českém trhu dopadají disproporčně na spotřebitele, zvláště pak na seniory. Zákon ovšem potřebuje novelizaci, která by reflektovala současné dění na telekomunikačním trhu. Zaslali jsme proto ministrovi průmyslu a obchodu podnět k řešení situace novelou připravenou ze strany ministerstva,“ komentuje situaci Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Za velmi urgentní považujeme možnost vymoci dodržování občanského zákoníku, který v současné době především velcí poskytovatelé služeb podle našeho názoru masivně porušují.“
Občanský zákoník umožňuje jednostrannou změnu smlouvy. Změna ale musí být přiměřená a odůvodněná a rozsah změn musí být předem jasně stanoven, stejně tak i způsob jejich oznámení. Český telekomunikační úřad ve svém “Spotřebitelském semaforu” poukázal na to, že rozsah změn u největších operátorů je sjednán natolik nejasně, že by se mělo ke smlouvě přistupovat tak, jako kdyby vůbec sjednán nebyl. I přes to největší operátoři mění smlouvy rutinně, především z důvodu změny služeb či změny nabídky.
„Typickým příkladem byla změna tarifu O2 TV Flexi za 151 korun měsíčně na jiné tarify s vyšší cenou a jinou programovou nabídkou, která proběhla v září roku 2015. Operátor ji provedl, ačkoli podle našeho názoru ve smlouvě neměl rozsah a charakter změn správně sjednán. Zákazníci pak sice mají možnost přijmout novou nabídku nebo odstoupit od smlouvy bez sankce. Ale nemohou si nechat nabídku, na kterou podepsali smlouvu třeba jen pár dní před oznámením, že se podmínky mění,“ uvádí příklad Zelený.
V zákoně je také potřeba upřesnit povinnost operátorů informovat zákazníky o tom, že mohou odstoupit od smlouvy bez sankce v případě, že operátor jednostranně změní smlouvu. Podle současného znění zákona má operátor povinnost informovat zákazníka pouze v případě, že jde o „podstatnou změnu”, která „vede ke zhoršení postavení účastníka” a účastník má navíc ve smlouvě sjednanou pokutu za předčasné ukončení. „To je nejen matoucí, ale také v rozporu s evropskou směrnicí. O tom, jestli je změna smlouvy ve prospěch či neprospěch zákazníka by měl rozhodovat zákazník, nikoli operátor,“ uvádí Zelený.
Rovněž by dále měla být zkrácena lhůta přechodu mezi operátory na čtyři dny. Takové opatření by zvýšilo konkurenční prostředí a vyvážilo současnou praxi, kdy operátoři po zkrácení lhůty pro přenos čísla z 21 dnů na 4 dny začali uplatňovat dlouhé výpovědní lhůty. „Dlouhé lhůty slouží jen k marketingovému působení na zákazníky a nemají žádné technické ani regulační opodstatnění. Uplatňováním lhůt se přechod mezi operátory prodloužil fakticky až na dva měsíce, což je na oligopolním českém trhu výrazně protikonkurenční faktor,“ komentuje Lukáš Zelený.
Uvedené změny zákona by se mohly stát součástí vládního návrhu novely zákona o elektronických komunikacích, který se chystá z důvodu přechodu na nový standard digitálního televizního vysílání. Problematika podle dTestu může být také řešena separátní novelou, která se bude zabývat právě jen ochranou spotřebitele.
Zdroj: dTest