Při shánění řemeslníků lidé nejvíce dají na osobní zkušenost a své známé. Češi využívají jejich služby nejčastěji na revize (46 %), drobné stavební úpravy (42 %) nebo urgentní opravy (39 %). Více než polovina lidí by přivítala lepší dostupnost řemeslnických profesí. Zkušenost se službami hodinového manžela má v porovnání s řemeslníky jen minimum lidí. To jsou některé závěry výzkumu Raiffeisen stavební spořitelny realizovaného agenturou STEM/MARK.
S kvalitou práce řemeslníků bylo spíše spokojeno 6 z 10 respondentů, ovšem jen každý desátý byl spokojen velmi. Vysloveně nespokojených bylo 15 % dotázaných.
Češi řemeslníky příliš nehledají na internetu, jde jen o 13 % lidí – nejčastěji Pražany a vysokoškoláky. Jen 4 % lidí zadává poptávku na internetu a pak čekají na nabídky. Lidé při shánění využívají zejména osvědčené kontakty (56 %) a dávají na doporučení svých známých (59 %).
Přestože v zimním období bývají řemeslníci méně vytížení, tři čtvrtiny lidí nikdy neuvažovalo nad tím, že by si řemeslníka objednali v zimě s cílem získat lepší cenu a dostupnost služeb. Dělá to tak jen 6 % Čechů a 21 % o tom jen uvažuje.
„Lidé jsou zvyklí úpravy domů a bytů řešit spíše v teplejších měsících, pak ale může být problém sehnat dobrého dodavatele, a to zejména v Praze. Díky tomu, že řemeslníci nemají v zimě tolik práce, si můžete víc vybírat a dohodnout nižší cenu,“ říká Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny.
Třetina lidí neví jak na reklamaci
Čtyři z deseti respondentů muselo v posledních pěti letech práci řemeslníka reklamovat. Nejčastěji to bylo kvůli skryté vadě, nedodržení dohodnutých termínů a evidentním nedostatkům v kvalitě. Více než třetina lidí vůbec neví, jakým způsobem by reklamaci řešila. Ostatní by nejčastěji volili stížnost u České obchodní inspekce (29 %), stížnost u příslušného cechu (17 %) nebo soudní žalobu (10 %).
(Ne)dostupní řemeslníci
V posledních pěti letech využilo řemeslnické služby 6 z 10 lidí. Nejčastěji to bylo na práce malého rozsahu, z toho nejvíce na revize zařízení (46 %), menší stavební úpravy (42 %) a urgentní opravy (39 %).
Více než polovina lidí by přivítala lepší dostupnost řemeslnických profesí. Češi s výjimkou Pražanů jsou s dostupností i s kvalitou práce řemeslníků spokojenější než Moravané. Respondenti bez maturity a lidé z malých obcí častěji uvádějí velmi snadnou dostupnost i vysokou spokojenost.
Neobjevení hodinoví manželé
Z výzkumu dále vyplývá, že služby tzv. hodinových manželů se zatím na trhu moc neuchytily. V porovnání s řemeslníky s nimi má zkušenost naprosté minimum respondentů. „Obecně platí, že hodinového manžela by si lidé neměli objednávat na práce vyžadující odbornou kvalifikaci nebo certifikaci, což se zpravidla týká větších rekonstrukcí,“ uzavírá Lenka Molnárová.