Právo na výměnu věci v případě uplatnění reklamace je pro řadu nakupujících i obchodníků stále tvrdý oříšek a často si jej vykládají po svém. Kdy máte nárok na výměnu výrobku? Může vám prodávající nutit jiný výrobek ze svého obchodu výměnou za vadné zboží?
Stává se, že se na zakoupeném zboží projeví vada a musíte uplatnit reklamaci. Prodávající reklamaci uzná, ale protože stejné zboží již nemá, tvrdí, že si musíte v jeho obchodě vybrat jiné zboží ve stejné hodnotě. Pokud si nevyberete dnes, vystaví vám poukaz, který budete moci uplatnit ve lhůtě na něm uvedené.
„Spotřebitelé se na naši poradenskou linku často obracejí s podobnými dotazy a táží se, zda je tento postup v souladu se zákonem. Naše odpověď je jednoznačná: není,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Podle občanského zákoníku existují v případě vady zboží následující možnosti, jak situaci řešit. Jedná se o nárok na odstranění vady zboží, přiměřenou slevu z kupní ceny nebo na odstoupení od smlouvy. Odstraněním vady se rozumí oprava věci, její výměna nebo dodání chybějícího zboží. Výměna některé součásti věci standardně spadá pod pojem opravy. U prodeje použitého zboží se právo na výměnu modifikuje do práva na přiměřenou slevu.
Projevila se vada zboží v průběhu šesti měsíců od převzetí věci a vy jste uplatnili reklamaci pro nesplněnou jakost při převzetí? „Vaším primárním nárokem je v tomto případě právo na výměnu, není-li tento požadavek nepřiměřený. Například pokud je možné věc jednoduše opravit nebo vyměnit nějakou její součást bez zbytečného odkladu, budou mít tyto způsoby vyřízení reklamace přednost,“ vysvětluje Lukáš Zelený.
Právo na výměnu věci je v občanském zákoníku vyjádřeno jako právo na dodání nové věci bez vad. „Z tohoto znění je zřejmé, že zákon má na mysli dodání stejné věci jako té, která je specifikovaná v uzavřené kupní smlouvě,“ upozorňuje Lukáš Zelený. Tato smlouva se totiž neruší, ale prodávající plní na jejím základě z titulu odpovědnosti prodávajícího za vady spotřebního zboží. Navíc, oproti předchozí právní úpravě, je v zákoníku výslovně uvedeno, že se má jednat o věc novou.
Pokud vám tedy prodávající tvrdí, že jste povinni akceptovat jiný způsob vyřízení reklamace, nenechte se oklamat. Není-li možné provést výměnu, vzniká vám právo na odstoupení od kupní smlouvy. Nic ovšem nebrání tomu, aby se prodávající se spotřebitelem dohodli na odlišném postupu, pokud s tím obě strany souhlasí.
Převzato z tiskové zprávy dTestu.