Čas od času každý z nás objeví ve schránce obálku od zásilkové společnosti. Většinou se v ní píše o zaručené výhře nebo o získání dárku v případě, že na dopis ve stanovené lhůtě odpovíme. Je dobré mít se v takovém případě na pozoru a nedat se zlákat tím, co nás v letáku díky grafickému znázornění nejvíce zaujme.
Balíčky zásilkových společností obvykle nabízejí kromě vlastního zboží několik různých dárků nebo výher. Této mnohosti využívají podnikatelé ke zmatení zákazníků, kteří se v používaných pojmech lehce ztratí. „Pomocí vhodně zvolených výrazů nabydou dojem, že místo obyčejného dárku v hodnotě několika málo korun získají za zakoupení zboží dárek v hodnotě tisíců, na který je nespočetněkrát upozorňováno,“ popisuje běžnou praxi Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Například zásilková společnost CPE, která vystupuje pod značkou Potěšení a pochutnání, zákazníkům slibuje dodání tzv. počítačového balíčku zdarma. K tomu je nutné pouze zaslat speciální odpovědní obálku společně s objednacím kupónem a vloženým souhlasem s dodáním „počítačového balíčku“. V průvodním dopise doslova stojí, že v případě, že adresát neodpoví na tuto výzvu, rozhodl se, že nedostane žádný „POČÍTAČ“.
Průvodní dopis obsahuje různá zavádějící tvrzení a informuje celkem o třech odlišných dárcích nebo výhrách, přičemž je používáno výrazů jako „poslední výzva“, „jednejte rychle“, „vše je připraveno k vyplacení finanční částky“. Hlavním dárkem, který má zákazník získat v případě, že dosáhne nejvyšší útraty ve stanoveném období, je notebook v hodnotě přibližně 30 000 korun.
„Pokud si spotřebitel velmi pozorně pročte všechny zaslané materiály, pochopí, že když je řeč o počítačovém balíčku, nerozumí se tím hlavní dárek, kterým má být notebook, ale pouze balíček v hodnotě 275 korun. Tyto informace jsou samozřejmě pečlivě uschovány v obchodních podmínkách, kde se také dozvíte, že příjemci zásilky nemohou učinit žádné závěry o přesné povaze dárku, který jim bude darován,“ upozorňuje Lukáš Zelený.
Podobné jednání podnikatele, které může podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele tak, že učiní obchodní rozhodnutí, které by jinak neučinil, může být považováno za nekalou obchodní praktiku. Za to může dozorový orgán uložit společnosti pokutu až do výše 5 000 000 korun.
Převzato z tiskové zprávy dTestu